Schaeff - tyske entreprenørmaskiner i verdensklasse

Tre årtier med Schaeff 1987 - 2017

Maskinhuset har siden 1987 været en af Europas mest sælgende importører og forhandlere af minigravere og gummigede fra Schaeff.

Der er ikke mange importører, der kan bryste sig af at have solgt omkring 10.000 nye kompakte minigravere og gummihjulslæssere fra én leverandør. Men det kan Maskinhuset A/S, som har opnået salgscifrene over en periode på 30 år.

Leverandøren har sine produktionsfaciliteter i den sydtyske by Crailsheim i Bayern. Og det var her fra denne region, at de første Schaeff-modeller blev produceret og leveret til Maskinhuset tilbage i 1987. Amerikanske Terex overtog fabriksanlægget i 2001 og kaldte maskinerne Terex-Schaeff og senere blot kun Terex. I efteråret 2016 overtog det nystiftede Yanmar Compact Germany GmbH den tyske fabrik og er gået tilbage til det gamle navn, Schaeff.

I alle årene har Maskinhuset været eneimportør og forhandler af maskinerne. Et utal gange er Maskinhuset blevet kåret som årets importør af Schaeff og Terex i Europa. Ejerskiftet ændrer ikke på salgsstrukturen i Danmark. 30 års ”jubilæet” med Schaeff skal naturligvis fejres, når Maskinhuset fredag 9. juni holder åbent hus i Horsens.

Maskinhuset har siden 1987 været drevet af ægteparret Lena Brohus Lauritzen, der er bogholder og økonomisk tovholder, og maskinhandler Johnny Lauritzen. I alt beskæftiger virksomheden ca. 35 medarbejdere fordelt på arbejdspladserne i Lund ved Horsens og afdelingen i Slagelse. Johnny Lauritzen erindrer tydeligt, at han i 1987 solgte den allerførste minigraver af mærket Schaeff til en entreprenør fra Kolding. Han husker også, hvordan markedet så ud dengang:

”Markedet var præget af mange flere forskellige mærker, end vi ser i dag. Begrebet kompakte maskiner var relativt nyt i Danmark, og entreprenørerne ville på det tidspunkt kun have store maskiner. Dengang lå styksalget på årsbasis lavt, i dag skal der langt større styksalg til for at kunne drive en forretning som vores,” fortæller maskinhandleren.

Teknologi og knowhow

Den største forandring på Schaeff-maskinerne er helt klart teknologien, hvor kodeord som produktivitet, komfort og miljø betyder mere og mere. Også på værkstedet er der sket udvikling.

”Schaeff satser hårdt på uddannelse af medarbejdere. Vores mekanikere er gået fra at være generalister til at være specialister. Kravene til indsigt og knowhow er virkelig store i dag, og sådan skal det være, når man ønsker at differentiere sig på service,” markerer Johnny Lauritzen.

Salget går frem

Tilbage til styktallene, som har ligget højt de sidste 10 år, hvoraf importen ifølge Lena Brohus Lauritzen de sidste fem år har været styret af struktur og overblik. Hun husker ganske klart, da finanskrisen slog til i slutningen af 2008. Maskinhuset havde netop fået leveret 130 fabriksnye Terex-maskiner, og de kom hjem til et marked, der var gået totalt i stå.

”Det var en barsk tid for os, vi tabte penge det år, men vi kom da igennem,” siger Lena Brohus Lauritzen med et smil.

Salget har for længst rettet sig. Men Lena Brohus Lauritzen pointerer, at omsætningsniveauet først nu er ved at være oppe på samme niveau som før finanskrisen. Hun påpeger samtidig, at Maskinhuset har haft samme bank i alle 30 år.

”Salget af Schaeff-maskiner går godt. Vi er inde i en spændende fase, hvor vi forventer øget omsætning og øget mandskab,” siger Lena Brohus Lauritzen og bliver suppleret af Johnny Lauritzen, der løfter sløret for en seriøs idé:

”Tendensen i vores branche er, at de store forhandlere bliver større og større og mere og mere ligner moderne bilforhandlere. Vi overvejer da også, om vi skal bygge en regulær udstillingshal.”

Lena Brohus Lauritzen og Johnny Lauritzen ønsker vækst og at sætte kunderne yderligere i fokus.

”Mange af vores kunder har været med i alle årene. Den personlige kontakt betyder fortsat alt,” siger Johnny Lauritzen.

 

30 år schaeff JL+LL 2.jpg

 

 

Kontakt vores sælgere:

Aktuelt i Maskinhuset

Gå til arkivet >

5-årige Vincent køber sin første gummiged

Læs mere >

Ingen maskine er bedre end servicen

Døgnet rundt arbejder vi for, at vores kunder ved driftsstop, årligt hovedeftersyn, eller blot almindeligt serviceeftersyn, 
hurtigst muligt er klar til at genoptage arbejdet. Vores topmotiverede medarbejdere står klar tl at hjælpe jer!

Lad mig høre mere

Få seneste nyt direkte i mailboksen!

Luk Cookies - Vores hjemmeside bruger cookies. Hvis du anvender vores hjemmeside accepterer du, at der gemmes cookies på din computer. Hvad er cookies? Læs mere